Mara Pollak lives and works between Munich and the Rhineland. In 2021 she graduated with honours from Academy of Fine Arts Munich, where she studied visual arts with Julian Rosefeldt.
prizes & scholarships
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2024
Pfalzpreis for Fine Arts, Shortlist
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2024
Artist in Residence Scholarship of the Künstlerhaus Edenkoben
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2023
Deutscher Fotobuchpreis 2023, Silver medal winner
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2023
NEUSTARTplus Grant for visual artists, Stiftung Kunstfonds Bonn
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2023
Encontros da Imagem, Photobook Award, Shortlist
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2023
Scholarship of the Alfred Toepfer Stiftung F.V.S.
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2022
Artist in Residence Scholarship of Schloss Raitenbuch, Kallmünz
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2021
Neustart Kultur Grant, Stiftung Kunstfonds, Bonn
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2021
Junge Kunst und Neue Wege Grant, Free State of Bavaria
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2019
Meisterschülerin of Professor Julian Rosefeldt, Academy of Fine Arts Munich
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2018
Prize for Photography, Förderpreis der Stadt München 2018
exhibitions (selected)
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2024
Transformation, Staatsgalerie Stuttgart
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2024
Transformationen, mpk Museum Pfalzgalerie Kaiserslautern
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2024
re:scape, Atelierfrankfurt, Frankfurt (Main)
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2024
SuperEcho, ZIRKA Space, Munich
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2023
firne, Goethe-Institut Paris
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2023
Encontros da Imagem, International Photography & Visual Arts Festival, Portugal
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2023
superBOOKS, Haus der Kunst, Munich
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2023
Past & Present, Der Greif, Pinakothek der Moderne, Munich
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2023
Encontros da Imagem, International Photography & Visual Arts Festival, Portugal
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2022
Rencontres Internationales, Louvre Paris
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2022
Jahresgaben (annual gifts), Kunstverein Munich
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2022
Lassitude, Goethe-Institut Paris
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2022
Rencontres Internationales, Haus der Kulturen der Welt, Berlin
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2022
Der Einfluss des Raumes, Rinde am Rhein, Düsseldorf
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2022
Tacker Preselection, Galerie der Künstler:innen, Munich
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2022
Reconstructions, Kunstquartier Bethanien, Berlin
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2022
Roter Reiter, Mohr-Villa, Munich
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2021
Jahresgaben (annual gifts), Kunstverein Munich
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2021
Videodox Biennale, Promotion Prize 2021, Galerie der Künstler:innen, Munich
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2021
Ihr kommt auch noch in Mode, Direkte Auktion, Die Möglichkeit einer Insel, Berlin
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2021
Of Things Baroque, Kunstverein Leipzig
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2021
Zurückgebaut, Degree show, Academy of Fine Arts Munich
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2021
Ich bin so entspannt, ich spüre wie meine Zähne [...], Kunstarkaden Munich
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2021
for free, Galerie Andreas Binder, Munich
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2021
Spannungsfeld Energie, Akademie Galerie, Munich
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2020
Jahresgaben, Kunstverein München
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2020
Le magnétophone ne marche pas (1 ͬ ͤpartie), Goethe-Institut Paris
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2020
In the dark times [...], Blitz Music Club, Deutsches Museum Munich
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2020
Hasankeyf, Köşk Munich
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2020
Menschenbilder, Neues Rathaus, Munich
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2019
Jahresgaben, Kunstverein München
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2019
Strata, School of Architecture, Biberach an der Riß
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2019
meze evi, Villa Stuck, Munich
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2019
Die Kunst verbindet alle Welt, Pasinger Fabrik, Munich
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2018
Jahresgaben, Kunstverein München
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2018
das kleine format, Kunstverein Aichach
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2018
iV-Kunstpreis, Shortlist, iV Kunst und Forum, Munich
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2018
Kunstfilmtage, KMMN, Kassel
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2018
Förderpreise 2018 der Landeshauptstadt Munich, Lothringer 13, Munich
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2017
Jahresgaben (annual gifts), Kunstverein Munich
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2017
So gut wie nichts hat alles gut gemacht, Kulturwerkstatt 10, Fürstenfeldbruck
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2016
Hayward & Tamayo, Kunstverein Munich
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2016
There will be blood, Kirche St. Ludwig, Munich
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2016
If you still see her, then housekeeping did not do their job, Notel Prinzregent, Munich
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2016
Falsche Vorstellungen kuratiert von Martin Fengel, Lothringer 13, Munich
libraries & collections
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Collection of the Central Institute for Art History, Munich, DE
Library of Galeria da Estação, Braga, PT
Downloads / Press
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Design & Code: Sophia Goedecke
© Mara Pollak, 2024
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Zurückgebaut (2017–)
«The photographs show the Rhenish lignite mining area with its torn up landscape and its abandoned and newly built houses in an unreal state of transition, strangely repulsive and downright hostile to life. Old connections have been severed, grown structures have been erased, current ones do not (yet) exist. Here, everything seems to be functionally and pragmatically subordinated to the exploitation of a resource whose use has already become obsolete and is driving the destruction of the earth. It is no coincidence that the transitional state captured in the photographs congeals into a desolate stasis. Even the new single-family homes do not speak of a spirited departure, but of a petty-bourgeois and coolly calculated settling into a battered and silenced world.» – Susanne Witzgall
«Die Fotografien zeigen das rheinische Braunkohlerevier mit seiner aufgerissenen Landschaft sowie seinen verlassenen und neugebauten Häusern in einem unwirklichen Zustand des Übergangs, der seltsam abweisend und regelrecht lebensfeindlich wirkt. Alte Verbindungen sind gekappt, gewachsene Strukturen ausgelöscht, aktuelle existieren (noch) nicht. Hier scheint alles funktional und pragmatisch der Ausbeutung einer Ressource untergeordnet, deren Nutzung bereits überholt ist und die Verwüstung der Erde vorantreibt. Nicht zufällig gerinnt in den Fotografien der eingefangene Übergangs-zustand zum trostlosen Stillstand. Selbst die neuen Einzelheim-Retorten erzählen nicht von einem beherzten Aufbruch, sondern von einem kleinbürgerlichen und kühl kalkulierten Sich-Einrichten in einer geschundenen und verstummenden Welt.» – Susanne Witzgall
Fine Art Pigment Prints
38 ✕ 54 cm – 120 ✕ 93 cm
framed in walnut wood
text: (neu)-rigorose Reproduktion von Christina Maria Ruederer